Het ‘geheime’ Cusumsysteem van de RDW.
Eerder gaf ik al aan dat de RDW tegenwoordig werkt met een ‘de vervuiler betaalt systeem’. Een mix van de cusumstand van keuringsinstantie (KI) en keurmeester (KM) bepaalt nu de kans op een steekproef. Gemiddeld is er dus vaker een steekproef bij de KI’s en KM’s die het minder doen. Dat verklaart vaak het hogere misserpercentage.
Maar soms begrijp je er helemaal niets meer van en dan vraagt de keurmeester zich af hoe het kan dat hij eigenlijk niet eens weet hoeveel punten (cusumstand) hij überhaupt (nog) heeft of had.
Heel recentelijk bleek echter dat de RDW een zogenaamde: ‘Gradatielijst’ hanteert. Die echter niet openbaar is. Dit is een lijst met alle APK-eisen en de daaraan gekoppelde gradaties (lees; strafpunten).
De lijst is blijkt nu echter alleen voor intern gebruik. Namelijk ter voorkoming van calculerend gedrag van keurmeesters.
Als je niet weet waarom je strafpunten krijgt, dan is het net een soort balletje balletje spelletje op straat. Als je verliest, mag je gewoon je bedrijf ‘even’ voor zes maanden sluiten. Als je vraagt waarom, dan krijg je niet eens een inhoudelijke reactie. Tja het is tenslotte een intern document.
Wacht dus niet totdat u als keurmeester of erkenningshouder van de schoolmeester een schorsing aan de broek hebt gekregen, maar bel mij gelijk als u er een krijgt!
U bent geïnformeerd en gewaarschuwd!
Hein Dudink/Advocaat